אופן ההכנה
פילה סלמון:
- מחממים את התנור לחום של 220 מעלות.
- לתבנית נפרדת מזו שבה תאפו את הדג, מוזגים חצי בקבוק יין לבן ומניחים בתחתית התנור.
- בתבנית גדולה מניחים נייר אפיה, עליו מברישים בנדיבות שמן זית.
- מפרזים באחידות את זרעי הכמון, זרעי האניס, זרעי הכוסברה הכתושים, ענפי עשבי התיבול היבשים ושתי שיני שום על גבי נייר האפייה.
- מניחים את הפילה על גבי המצע שעל נייר האפייה עם העור מופנה כלפי מטה.
- מתבלים את חלקו העליון של הדג במלח, פלפל, סומק ושארית השום.
- מורחים את הדג בעזרת מברשת בשמן זית בנדיבות.
- מכניסים לאפייה בתנור למשך בין 12 ל-20 דקות (תלוי בעובי הדג ובתנור).
- ניתן להכניס לתנור גם תבנית עם צרור עשבים יבשים ולהבעיר אותם כדי להעניק לדג ארומה מעושנת (לא חובה אך מומלץ).
- מוציאים ומתבלים בלימון ומלח.
ריזוטו שומשום שחור ואגסים:
- על אש קטנה ממיסים מעט חמאה בשמן זית. עדיף להשתמש במחבת ברזל יצוק אך אפשרי גם בכל סיר או מחבת בעל תחתית עבה שמתאימים לבישול ארוך.
- מוסיפים את האורז ומערבבים במשך 3 דקות. מהשלב הזה ממשיכים לערבב לאורך כל הבישול.
- מוסיפים את היין בהדרגה ונותנים לנוזל להיספג.
- מוסיפים את הציר או המים החמים בהדרגה ומערבבים.
- בכל פעם שהאורז סופג לתוכו את הנוזלים מוסיפים עוד נוזלים. כך במשך כ-6-7 דקות בערך.
- מוסיפים את השומשום השחור, ממשיכים לערבב ולהוסיף נוזלים.
- מדי פעם מוציאים גרגר אורז ובודקים אם הוא מוכן. איך נדע? האורז אמור "להתנגד" מעט לשן, ולהיות קצת קרנצ'י אך לא קשה מדי.
- כשמוכן, מוסיפים את הגבינה, מעט שמן זית, מערבבים ומתבלים במלח ופלפל.
- זורים מעל את קוביות האגס.
- לאכול מיד עם או בלי פרוסת דג.